Monday 17 October 2016

The Use of Traffic Light Cards : Penggunaan Traffic Light Cards di dalam proses PdPc

Cooperative learning is an organized and structured way to use small groups to enhance student learning and interdependence. Cooperative learning is sometimes thought of simply as 'group work,' but groups of students working together might not be working collaboratively. Students are given a task, better known as an assignment, and they work together to accomplish this task. Each individual has responsibilities and is held accountable for aiding in the completion of the assignment; therefore, success is dependent on the work of everyone in the group. Several studies have found that when students work together to accomplish a group goal, they come to express norms in favour of doing whatever is necessary for the group to succeed (Deutsch, 1949; Thomas, 1957 in Slavin, 1995)
Pembelajaran koperatif ialah kaedah yang berstruktur, dipraktikkan di dalam kumpulan kecil untuk menjana proses pembelajaran dan saling bergantung yang lebih berkesan. Ramai yang menyangka bahawa pembelajaran koperatif adalah melalui kerja kumpulan sahaja. Pandangan ini tidak menepati Pembelajaran koperatif kerana dalam kerja kumpulan, tidak semua murid dapat dilibatkan, kerana tiada peranan khusus diberikan kepada mereka. Mereka tidak berkolaborasi dalam menjalankan tugasan yang diberi. Berbeza dengan pembelajaran koperatif, setiap individu mempunyai tanggungjawab yang spesifik dan kejayaan kumpulan adalah kejayaan setiap ahli. Beberapa kajian menunjukkan bahawa pelajar akan lebih terbuka dan beusaha untuk mencuba sedaya upaya bagi memastikan kejayaan kumpulan mereka, ia menjadi satu norma apabila pelajar berkerjasama dalam mencapai matlamat kumpulan. (Deutsch, 1949; Thomas, 1957 dalam Slavin, 1995).

In addition to learning from each other, students also learn how to work as part of a team and have others depend on themThe success of an effective implementation of cooperative learning begins with good classroom management. You'll need to have a clearly defined set of procedures so that the children know your expectations. One of the strategies is to implement the traffic light strategies to minimize noise level, increase students' participation and encourage positive behaviour in the classroom.
Selain belajar dari satu sama lain, pelajar juga belajar bagaimana untuk bekerja dalam satu pasukan di mana mereka saling bergantung dengan pencapaian ahli kumpulan. Oleh itu, antara faktor utama dalam menjalankan Pembelajaran Koperatif seharusnya bermula daripada pengurusan bilik darjah. Dalam mewujudkan pengurusan yang baik, prosedur-prosedur perlu dijelaskan dan dijadikan amalan dalam kalangan murid. Merekan perlu sedar dan tahu tentang apa yang diharapkan oleh guru. Antara kaedah atau strategi asas ialah penggunaan strategi "traffic light cards" bagi mengawal kadar bunyi, meningkatkan penglibatan murid dan menggalakkan perilaku positif di dalam kelas.

The Traffic Light can be implemented as a type of formative assessment that can be used to check to see if students feel they can apply (actually “do”) a concept/idea.The teacher presents a question and the students respond by raising either a red, yellow, or green cards given to them. The teacher can immediately see the results and adjusts his/her teaching during the rest of the class period or the following day based on the results provided. 

Strategi Traffic Light Cards juga boleh dipraktikkan sebagai salah satu penilaian
formatifbagi menilai sejauh mana kefahaman murid dalam aplikasi sesuatu konsep 
atau idea. Guru bertanyakan soalan dan muris memberi maklum balas dengan menunjukkan kad mereka. Pada waktu yang sama, guru dapat membuat perubahan atau meneruskan proses pengajaran dan pembelajaran berdasarkan pencapaian murid. 

In this video, the teacher uses the traffic light cards to check pupils' understanding. 

Video ini menunjukkan bagaimana guru ini menggunakan Traffic Light Cards untuk
menilai kefahaman murid.



This video was taken in my coachee's English class in SK Felda Sg Sibol.
Video ini dirakam dengan kebenaran Guru Dibimbing saya di SK Felda Sg. Sibol.









References:

1.  Deutsch, M, (1949). A theory of cooperation and competition. Human Relations, 2, 129-152
2. Slavin, R. E. (1995). Cooperative Learning. Theory, Research and Practice. Allyn & Bacon, 16-17
3. Thomas, E. J. (1957) Effects of facilitative role interdependence on group functioning. Human relations, 10, 347-366


No comments:

Post a Comment